الأربعاء، 8 يوليو 2009

تشبيه بليغ


النهاردة حد .. معرفة قديمة كان بيتكلم او بيتناقش معايا فى مسألة جوازى ,, جدواها
اتجوز ولا لا وايه اللى هيتغير ؟
لقيتنى بقول :
لو اعتبرت ان حياتى عبارة عن تورتاية من غير تذويق .. والتزويق - الكريز مثلا - هو الجواز
اتوجد او ما اتوجدش التورتاية هى هى وطعمها مش هيتغير !
بل ممكن التزويق يكون بايظ ويخربها يبقى ايه الفايدة ؟؟
الغريب اننا كبنى ادمين دايما دايما بندور عاللى ناقصنا مع ان الموجودات اللى ربنا من بيها علينا كتير جدا , واللى لو اخدنا بالنا منها هنرتاح ومش هندور عالنواقص واللى ممكن تكون القشة اللى قصمت ظهر البعير
ولا اييه ؟

هناك 7 تعليقات:

Unknown يقول...

هو تشبيه الجواز بالكريز ده مش تشبيه !
بس انا كنت بسمع زمان نكتة الجواز و البرميل !
عموما انا كمان رافض الجواز رغم الحاح الكل !

بس لأسباب نفسيه معقدة ! اصلي سايكو !

بوبو يقول...

هو الحقيقة مش تشبيه بليغ اوي يعني لان التزويق لو طلع حلو بيدي التورتاية حلاوة وطعامة مكانوش فيها
وبعدين مين قال اننا بنتجوز اصلا عشان تورتاية حياتنا تتزوق؟ الجواز مش هو الكريزة ابدا بالعكس.. جايز يكون هو التورتاية اللي بندور عليها عشان نحلي بيها طعم الحياة ، وبعدين الجواز سنة الحياة عشان الارض تعمر ونجيب فيها انفس توحد الله وتعبده ونبقى حققنا اصل وجودنا والرسول عليه الصلاة والسلام قال - ضمن حديث ليه : أما والله إني ‏ ‏لأخشاكم لله وأتقاكم له لكني أصوم وأفطر وأصلي وأرقد وأتزوج النساء فمن رغب عن سنتي فليس مني ‏

dreem يقول...

المعلم محمد صاحب المطعم- طعمية سخنة
الاول اهلا بيك لاول مرة يا معلم وداخل كده من غير زيارة ,, كام سندوتش طعمية سخنة معاك وما تنساش السلطة هههه
عارفة انا تشبيه البرميل وشميته قبل كده كمان ههههههههه
عامة انا شبهته بالكريز على اساس انى شبهت حياتى بالتورتة
وبعدين ايه حكاية سايكو دى ؟؟
ما كلنا سايكو يا معلم مش انت بس
ربنا يرزقك بالزوجة الصالحة
ما تنساش السندوتشات المرة الجاية
تحياتى

dreem يقول...

BoBo
الاول تقبل تحياتى للزيارة والتعليق
واللى هقولك فيه انها وجهات نظر ,, وربنا يوعد الكل بتورتاية تحلى بيها طعم الحياة
تحياتى

Unknown يقول...

ههههههههههههههههه
و انا براجع التعليق برضه حالا
المدونة اللي قبليك برضه اول زيارة و بتقولي داخل عليا بايدك فاضية

أبو كريم يقول...

انا مش عارف فى ايه بس الواد علاء اخويا ده يشكر انه حاطط المدونه بتاعتك عنده لانى مستمتع جدا ..مدونه جميله.. يا سيدتى التشبيه ليس دقيقا لان الزواج ليس كماليات بل هو ضروريات وانا مع الاستاذ بوبو...بس الى تايه عنكوا كلكوا ان الفكره بتاع التشبيه ان الطعم بتاع التورتايه هوهو..فممكن نقول ان بالرغم من غياب التزويقات الاضافيه زى الكريز تظل التورتايه تورتايه...

تقبلى تعليقى الثانى فى اقل من دقيقتين

dreem يقول...

ابو كريم
انا اللى اشكرك على هذا الاطراء وارجو لك دوام الاستمتاع
تقبل تحياتى