الخميس، 26 فبراير 2009

للستات وبس .. تيجوا نخس ؟


ازيكم ازيكم
بصوا وبصراحة بصراحة انا مش تخينة
انا كنت زماااااااان تخينة وبلعب فالتسعينات ولما جيت اتجوز كنت 63 كيلو وطولى 166 سم
وفضلت كده الا طبعا ساعة الحمل كنت ببقى عاملة زى التوربيد المكشكش بس بعد الولادة كنت برجع لوزنى تانى
وفضلت كده فترة طويلة من الزمن .. بلعب فالستينات وبعدين عديت الستينات ولعبت فالسبعينات لغاية السفرية المشئومة بتاعة الغردقة ,, فاكرين ؟؟ اللى رجعت منها كرنبة مورقة ووارمة
المهم اييه بقى ,, وزى ما عرفتوا انى وديت بنتى لدكتور تخسيس وادالها نظام غذائى تمشى عليه واتوزنت معاها بالمرة لقيتنى 83 كيلو بالتمام والكمال عااااااااااااا
ازبهليت من المفاجعة وقلت لا مش هينفع كده ابدا ابدا ابد ونيفر
وابتديت امشى عالنظام الغدائى مع ايمو من يوم الاحد والنهاردة تانى يوم اتوزن فيه ولقيتنى خسيت 3 كيلو ! أى والله والدكتور قالى برافو عليكى
فياللا بقى ابتدوا انتو كمان وما تكسلوش ولا تزهقوش وانا هكتبلكم النظام اللى تمشوا عليه لمده 3 أيام بس المهم تتوزنوا الاول علشان رابع يوم من بداية الرجيم تتوزنوا تانى
وربنا يوفقكم بقى


الافطار: 4 ملاعق فول بدون سمن او زيت أو بيضة مسلوقة أو قطعة جبنة قريش + سلطة خضراء + شاى بلبن ونص رغيف بلدى او رغيف سن

الغذاء : رغيف سن أو 2 توست سن أو 3 ملاعق أرز + نصف فرخة مشوية أو مسلوقة أو 2 شريحة لحم مشوى او مسلوق أو 2 بيضة مسلوقة + شوربة خضار أو 3 سمكة مشوية بحجم الكف

وبعد الغذاء بساعتين ثمرة فاكهة ما عدا الممنوع وهبقى اقولك عليه بقى بعدين بس هو العنب والتين والمانجة والذى منه هههههههه

العشاء : رغيف سن + كوب زبادى يع ما بحبوش أو رغيف سن + 2 شريحة جبن شيدر أو رغيف سن + قطعة جبنة قريش

بعد العشا بساعتين ثمرة فاكهة

ملحوظات ههه
الجزر ما تاكلوش منه الا 2 فاليوم
الخيار والسلطة والطماطم زى ما انتوا عايزين بس من غير زيت
ولازمن لازمن تمشوا ساعة فاليوم حتى لو كانت الساعة متقسمة واللى مش هتمشى تهز هههههههه ترقص يعنى
مع انى ولا هزيت ولا مشيت
الوزن بيكون زايد من كيلو لكيلو ونص وقت البريود علشان بس ما يجيلكمش احباط
ياللا بقى كفاية عليكو كده
سلاموز

هناك 18 تعليقًا:

حاسوباتيه يقول...

طبعا بما اني من الكلابيظ فانا همشي معاكي بس انا مش فاهمه ازاى 3 ايام يعني دول هعملهم وبعدين هتكتبي الريجيم ولا ده على طول مافهمتش الحته دي بصراحه ياريت توضحيها

dreem يقول...

حاسوبايتة
يعنى لو هتبتدى من بكرة هتمشى عالنظامنظام الغذائى ده لمده 3 ايام خميس وجمعة وسبت
ويوم السبت ان شاء الله تتوزنى تانى وانا هكتبلكم الغذائى اللى بعده
ربنا معاكى يا اوختشى

Mony يقول...

انا اول واحدة تشترك معاكم في الدايت


اييييييييييييه رايك يا دودو

علشان اتحول لهوا سخن فقط لا غير

و يبقي انكل شفيق شهيق و زفير بس

dreem يقول...

مونى
الحمد لله مون
انتى تاخدى نظام غذائى يتخنك يا ماما
وبعدين ما تخلى عندك دم وتراعى مشاعير الكلابيظ يا معصعصة
بوسة وحضن مش ليكى للعيال ووش بيغمز

قوس قزح يقول...

انا همشى معاكى
يعنى اوعى يوم الاحد ملاقيش فطار
ههههههههههه
انا عايزة اخس 5 كيلو
تفتكرى احتاج كام يوم !!!

dreem يقول...

قوس قزح
لا ما تخافيش هههه
بصى المفروض اليوم بتنزلى فيه نص كيلو دا لو مشيتى عالنظام بجد أما بقى لو هززززيتى ههههههه او حتى مشيتى ساعة فاليوم فأكيد هتنزلى اسرع
يعنى بالتقريب من اسبوع ل10 ايام وانتى تبقى غصن بان
شدى حيلك يا اوختى كلنا لها

غير معرف يقول...

ريجيم قاسي جدا !
أعانكن الله عليه :)

dreem يقول...

روز الرقيقة
يارب يسمع منك والمهم ان يأتى بثماره

غير معرف يقول...

ما معنى: رغيف سن،و جبن شيدر؟!!!

dreem يقول...

روز
رغيف سن يعنى خبز مصنوع من الردة والردة هى شىء يشبه البقسماط ولكنه يمنح شعورا بالامتلاء والشبع ,, اما الجبن الشيدر فهى نوع من الجبن الشبيه بالبريميزان

ملكة في بيتي يقول...

يا ما نفسي بس لظروف صحية هحصلكم بعدين

بس المهم ساعتها ما كنش بقيت زي البرميل

ربنا يستر

ربنا معاكم وقولولي على النتيجة علشان اول ما تسمح لي الظروف اجربها لو جابت نتيجة معاكم

تحياتي

dreem يقول...

ملكة فبيتى
سلامتك يا حبيبتى وربنا يعافيكى وولا يهمك لما تيجى تبتدى هكون جبت نظام جديد ,, هو يعنى احنا هنبطل اكل هههههه

موناليزا يقول...

ممكن خدمة؟
ممكن تسألى الدكتور واللى ماشية على النظام ده بقى لها تقريبا شهر وحاسة انها بتتخن مش بتخس يبقى حلها ايه؟

dreem يقول...

موناليزا
بصى انا ماشة عالنظام ده بقالى اسبوعين وده التالت تقريبا
الاول خسيت 3 كيلو وبعدين كيلو وبعدين وزنى زاد النهاردة عالميزان
المهم الدكتور قالى لازم تعملى مجهود تمشى ساعة او ترقصى نص ساعة ,, قالى هى معادلة .. يعنى لو بتاكلى اكتر من المجهود اللى بتعمليه هتتخنى ولو المجهود زاد عن الاكل اللى بتاكليه هتخسى وهكتبلك بوست بالنظام اللى اداهولى النهاردة ويارب نخس بقى انا جالى احباط

فاتيما يقول...

الله ينور عليكى يا دريم
غنتى إخترتى وقت صحيح للخطاب التخسيسى دا ...
تعرفى أن الواد اخويا عامل ريجيم الأيام و ما شاء الله عمال يخس لدرجة إنى بقيت خايفة ليختفى مننا
و شكله مشجعنى
إنتى كمان شجعتنى بكلامك
خلاص بعد يوم التبرع بالدم هبتدى الريجيم
و كلنا إيد واحدة يا بهجت

dreem يقول...

فاتيما
وينور عليكى يا مزة
طب ما تشوفيلنا الواد اخوكى بيعمل ايه ههههههههه
كلنا بنكمل بعض

star يقول...

ان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا يا بنات انا جديده ف المنتدى بس يا دريم ابقى هاتى كل ريجيم جديد و احنا ان شاء الله هنشجع بعض بس ادعو عشان نخلص من الاحباط ده يا رببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببب بقى

غير معرف يقول...

انا جديده و هبدا معاكوا الريجيم ده و ربنا يوفقنا و نخلص من الاحباط ده بقى اميييييييييييييييييييييين