الجمعة، 9 أبريل 2010

من الحياة

البنى ادمين الصح المفروض انهم يحبوا بعض ويحبوا لغيرهم اللى يحبوه لنفسهم ,, ما يبقوش منفسنين بس تعالوا كده نستعرض بعض الحالات المرضية وخصوصا خصوصا بين الازواج
احنا اتفقنا قبل كده ,, او يعنى انا كنت قلت قبل كده ان بطريقة ما كلنا مرضى نفسيين واللى مش هيفهم يعنى ايه بقى يبقى يرجع للبوستات القديمة
احيانا لما الراجل يحس ان مراته متفوقة عليه بصورة ما , اجتماعيا , ثقافيا او حتى دينيا بيحس بالغيرة والنقص وما بيكونش قدامه حل غير انه يسعى جاهدا لتحطيمها معنويا !
ما انكرش ان كتير من الرجالة بينجحوا فى ده خصوصا لو كانت الست هشة اصلا أو لا تتمتع بالثقة فالنفس واللى لو اتوجدوا بياخد الراجل اكبر بمبة فى حياته وهى ان الست بترتقى اكثر كل ما يحاول يدوس عليها , والمصيبة الاكبر بقى ان بيقع من نظرها لما بتفهم !

لما الراجل يعمل فيها قديس ومضحى ومتحمل فوق طاقته بس علشان خاطر العشرة والعيال وان مراته جانية عليه وهو مستسلم ومحروم
بحس ان الموازين اتقلبت ,, طب ما تبعبع لمراتك احسن واشتكيلها منها لو انت كنت امين وصادق وبلاها الاسطوانات !

لما الراجل يعمل فيها سبع اوى ويتجوز على مراته من غير علمها وشوية يتقلب قطة بقدرة قادر !

لما يشتكى من تخن مراته او اهمالها للبيت او لنفسها وينسى يبص فالمراية ولا يشوف كرشه الممدود لمترين قدامه او حتى يشم ريحة عرقه وهو راجع مالشغل !

لما ما تعجبهوش نتايج ولاده فالمدرسة ويرجع ده لاهمال امهم ,, طب جربت مرة تقعد تذاكر لهم يا عبقرى ؟

ليه كتير من الرجالة بيبقوا مهندمين فالشغل وبيتمتعوا بشخصية ومظهر مختلف تماما فالبيت وما حدش يقول لى الكلام المعتاد انه لازم يكون على راحته فبيته انما التعامل مع الناس لازم يكون بطريقة مختلفة ,, تكونش اللى فالبيت دى من بنى ادم يعنى ولا ايه ؟ دا حتى اللى يحتاجة البيت يحرم عالجيران !

ليه كتير من الرجالة رافعين شعارات وبيستخدموا الفاظ ضخمة تدل على المثالية والثقافة اللامتناهية وبيستعملوا الدين لمصلحتهم وهما لا بينفذو ولا بيتعاملوا بأى حاجة من دول اصلا ؟

كانوا زمان بيقولوا ان الراجل طالما مش سكرى (بضم السين) ولا بتاع نسوان (قال يعنى هه ) ولا بيلعب قمار ولا بخيل يبقى مش من حق الست انها تشتكى منه ,, ولا زى ما قالوا ان الراجل ما يعيبوش الا جيبه !!
انا ارفض واشجب واعترض اشد الاعتراض , القصة مش بخل ولا خمرة ولا نسوان ولا قمار لان الطبيعى ان البلاوى دى ما تكونش متواجدة !
والراجل يعيبه حاجات كتير
ما يعيبوش ابدا انه يكون خالى الجيوب
يعيبه ان يكون خالى الانسانية ,, خالى المشاعر جاحد
يعيبه انه يكون انانى ومتكبر متغطرس
يعيبه انه يكون راجل بالاسم وبس
الرجولة انك تحمى وتتحمل وتحتوى
الرجولة انك تكون امين وصادق وواضح
الرجولة انك تعتذر لما تغلط ,, مش تتجنى وتظلم

ما حدش ييجى يقول لى انتى متحاملة عالرجالة ولا انتى انضميتى لكلنا ليلى
اللى انا قلته ده بيحصل وبيحصل كمان الاكثر منه فبيوت كتير ,, يعنى مش جايباه من عند ابويا ولو عايزين قصص حقيقة بالتفصيل قولوا وانا ابتدى
ياللا بقى فوتكم بالعافيه




هناك 9 تعليقات:

سَارةٌ يقول...

معـاكي حق بجد ف كلامك ..

كتيير من الرجاله مهملين .. وكمان مش بقدر اهمال الست .. يعني هيا ممكن تنسى حاجه كده عفويه ..

الراجل بيفكر نفسه قديس زي ما بتقولي .. لإنه بيصرف عالبيت ومفكر ان كده كفايه وهو مش مخليهم محتاجين حاجه .. !!!

فعلا الجنه لازم ولابد تكون تحت أقدام الأمهـات .. ^_^

فضفضه يقول...

السلام عليكم
اتفق معكى فى كل كلامك
انتى صح كل ال بتقوليه حقيقى وموجود بالحياه وانا مش ضد الرجاله بس فعلا النماذج دى موجوده
الحياه مليانه كتير من الامثله دى
تسلم ايدك موضوع حلو

غير معرف يقول...

يعنى الرسول قال ماكان لاحد حبيبتين فاحسن صحبتهما الا ودخل الجنة

يعنى مش الامهات بس .. والابهات برضو
ثانيا .. الراجل ف بيته بيبقى على راحته .. والست ان شاء الله ايه؟
ماهى برضو على راحتها

الاتنين مسئولين دائما عن شكل حياتهم ..
زى مافى راجل مش كويس .. برضو فيه ست مش كويسة

الاتنين لازم يقدروا ويراعوا ظروف بعض

ليس لدى اقوال اخرى

د.خالدأمين يقول...

غير ان تاني هقولك ان الاغنيه الي انتي حاطاها دي حلوه قوي


بس هقولك بالننسبه للموضوع بتاعك ده


انتفعلا متحامله جدا

بالرغم اني بشوف ستات كتير جدا مغلوبه علي امرها ومتعذبه بسببب رجالتها وكتير جدا ده بشوفه واللله كمان وفي الشغل بس الموضوع مش مكوجود قوي وبالشكل ده غير في الوسط الشعبي جدا جدا جدا


لكن في غير كدا وفي المحيط العادي الموضوع مش واخد الحجم الجامد ده قوي بس صدقيني العكس بيحصل كتير وده انا شوفته كتير



سلام

dreem يقول...

حباية بندول
ازيك يا بنوتة يا جميلة .. دوختينى يا شابة وانا بقرا اسمك هههه
دخلت مدونتك بس ما علقتش ,, انتى لذيذة على فكرة وربنا يخليلك اختك
هبقى ادخل مرة تانية واقرا بمخمخة واعلق اصلى شغااااااااااااالة فالبيت ربنا بقوينى بقى
شرفتينى

-----------------

فضفضة
عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
مع الاسف يا فضفضة دا نتاج التربية المتوارثة
تسلمى يا حبيبتى ونورتينى

------------

شريف
بما انك من الرجال المحترمين فاللى انا بقوله هيبقى غريب عليك .
وللعلم انا لم اعمم ,, ماقلتش ان كل الرجالة كده ومعاك ان فيه ستات ولا انيل
نورتنى شير

---------------------

د. خالد امين
سلامة قلبك مالجرح
وصدقنى انا مش متحاملة بالمرة ,, وانا لا اتفق معك اطلاقا ان اللى انا بقوله متواجد فى الاوساط الشعبية جدا جدا جدا لان اللى كتبته .. وبكل بساطة حصل لبعض المقربين منى , ثم يعنى ايه اوساط شعبية ؟
اللى انا عايزة افهمه مع انى قلته قبل كده .. ان مع الاسف التربية متوارثة
يعنى الاهل بيربوا ولادهم بالطريقة اللى اتربوا بيها
الولد بيتربى بتميز ودلع غير البت
وده اللى بيوصله للتعامل بالطريقة دى
واللى مع الاسف ما بيكونش هو نفسه شايف ولا حاسس انها غلط !
نورتنى

سحساوي يقول...

أولا يا بنت الذين يا فضفضة
ثانيا سؤال انت ضفرتي البوست ده ازي في بعضه أي ( همهمهم ) أنا بكر
مش المهم افهمي انتي يعني ايه ضفرتيه في بعضه ( من الضفيرة أو الجديلة الضافاير بتاعت البنت فوتك بعافية 

dreem يقول...

سحساوى
طبعا انا فهمت انت تقصد ايه هههههههه
شوف يا صاحبى
الحكاية انى ... ولا اقولك ؟
لما اشوفك ابقى افهمك يا عم ,, الطيب احسن

أميرة يقول...

:) دا انتي كارماهم كمان :)


وما خفي كان اعظم مع الاسي ..

dreem يقول...

أليس
وظالمنى يا اوختى ولبقولوا انى متحاملة !!
مع انى بتكلم الحق والله وبدون تجنى .
بتنورينى يا جميلة